JAKT OG FISKE

FINNMARK

Fra jakten på stortorsken, storlaksen og storrøya – til rypejakt på Finnmarksvidda og smygjakt på trolltiur i Pasvik. Finn jegeren og fangstmennesket i deg og bli med på et drømmeår i Norges beste matkammer.

• Jakt og fiske-linja vår er for deg som ønsker mye og unik jakt- og fiskeerfaring. Du trenger ingen forkunnskaper, og jegerprøven kan du ta her.

• På Finnmarksvidda er det tett mellom rypekullene og fiskevann med masse storfisk. Storlaksen i hopper i Altaelva og utenfor internatet beiter elgen. I Pasvik trykker tiuren mellom furutrærne, og haren hopper på Finnmarkskystens frodige øyer. I fjorden venter stortorsken og kveita, og på Varangerhalvøya jakter vi sel og fridykker etter kongekrabbe.

“Det handler om å leve ut jaktdrømmene – sammen! Vi skal lære, oppleve, mestre og jakte – som et lag.”

Høst

Høsten i Finnmark må bare oppleves. Fargene, nordlyset og den unike og rike nordnorske naturen. De spennende dagene hvor vi blir kjent med klassen og likesinnede som du skal dele mange store opplevelser med i året som kommer.

Vi prøver fiskelykken, og legger til rette for at alle får jegerprøven i boks før startskuddet for jakta går 10. september. Da reiser vi til idylliske Sørøya og begynner å høste nye jakterfaringer her. Vi jakter storfugl i urskogen i Pasvik, og fjellrype og lirype ved fjorden og på Finnmarksvidda.

Ønsker du å prøve deg på elgjakt? Det får du også muligheten til! Her kan du velge å ta storviltprøven og bli med på elgjaktopplæring sammen med erfarne jegere i den lokale jakt- og fiskeforeningen. Jakterfaringene og fangstene du gleder deg til å fortelle om kommer som perler på en snor!

Storlaksen venter på oss i Norges mest eksklusive lakseelv, Altaelva! Vi fisker sjøørret i Altafjorden og røye og fjellørret i legendariske Finnmarksvann. Vi binder fluer, øver på kasteteknikker og du får lære om slakt- og viltbehandling og i løpet av året vil du utvikle noen ville kokkekunster. Vi lager alltid et festmåltid av det vi fangster, så sosiale kvelder med gode historier og god mat blir det mange av.

Du kan kjøpe deg sesongkort for småviltjakt og boltre deg fritt i et terreng som er på størrelse med Danmark. Vi overnatter i telt, lavvo, gammer og under åpen himmel.

Vinter og vår

Vi lærer om vinterjakt, og jakter hare og rype med ski på beina. Vi lærer kunsten å lage og sette rypesnarer, som fangstfolk har gjort i generasjoner før oss her i Finnmark, og du får prøve deg på spor- og lokkejakt på rev.

Isfiskemulighetene er fantastiske og du får lære hvordan garnfiske under isen har foregått i generasjoner. Vi pakker oss inn i varme klær og sitter på varmt underlag og venter på at storrøya, ørreten og kysttorsken skal hogge til, ofte under stjerneklar himmel med et magisk nordlys.

På våren fylles fjordene med kveita og den ettertraktede skreien, stortorsken, og vi får bli med på havfiske på en nordnorsk sjark med erfarne fiskere og måler krefter med fisken når vi haler den ombord. Fiskehistorier og skrøner er båten også full av. Den spektakulære nordnorske naturen langs Finnmarkskysten er en fantastisk ramme for opplevelsene.

Vi avslutter året med en 10-dagers langtur der vi skal oppleve den nordnorske kystkulturen og fiskeværet. Vi jakter sel og fridykker etter kongekrabbe! Her får vi bruk for all kunnskapen vi har tilegnet oss i løpet av vårt innholdsrike og uforglemmelige jakt- og fiskeår.

Gjennom hele året lærer du å bli trygg på friluftslivet, og når du reiser hjem er du et robust turmenneske. Du får prøve ulike friluftsaktiviteter gjennom linjeturer, fellesfag og valgfag, der alle turer har en ting til felles - vi fyrer bål, drikker bålkaffe, utveksler erfaringer og finner fjellroen sammen med venner, turkamerater og jaktkompiser for livet.

Utstyr

En liste med utstyrstips finner du her.

For å få fullt utbytte av et år på Jakt og fiske bør du ha jegerprøven, eget fiskeutstyr og egen hagle fra starten av skoleåret. Vi legger til rette for at du får jegerprøven på plass før jaktstart 10. september. Du som har jegerprøve og eget våpen, oppfordres til å skyte opp til storviltprøven før du kommer, men det er mulighet for å skyte opp og låne rifle hos Alta jeger og fiskeforening.