FAQ

• Nærmere enn du tror! Med flere direkte avganger til og fra Oslo er Alta bare en liten flytur unna. Både SAS, Widerøe og Norwegian flyr hit.

Det er daglige bussavganger til/fra Alta mot sør og nord.

• Begynn med det utstyret du har, så kan du supplere det som trengs. Det er mye bra brukt utstyr å få kjøpt (Finn, Pinsj).

Her finner du en liste over det du trenger fra starten av skoleåret og nyttige tips!

Hver klasse har telt, brenner, kokeutstyr og annet friluftslivsutstyr som du får bruke.

• Her på siden vår på folkehogskole.nofinner du årsplanen i menyen litt nede på siden. Der kan du også laste ned en pdf med en mer detaljert skolerute.

• Aldersgrensen er 18 år (unntaksvis lavere). Alta folkehøgskole stiller ingen faglige krav til din kompetanse innen friluftsliv. Alle søkere har ulik erfaringsbakgrunn, og kunnskapene og ferdighetene varierer. På Alta folkehøgskole vil du få den opplæringen du trenger.

Du bør like å være ute, og være glad i natur og friluftsliv. Er du det? Da er Alta folkehøgskole plassen for deg!

Ved behov for tilrettelegging ta kontakt med skolen eller legg ved nødvendig dokumentasjon i søknaden.

• Alta Folkehøgskole har ingen søknadsfrist. Opptaket starter 1. februar. Søkere som trenger avklaring pga svarfrist fra andre skoleslag kan få svar tidligere. Opptaket fortsetter helt fram til skolestart hvis det er ledige plasser.

Vi har satt et tak på ca 16 elever pr linje, derfor lønner det seg å søke tidlig da noen linjer fylles raskt.

• Et folkehøgskoleår gir deg 2 konkurransepoeng ved opptak til høyere utdanning i Norge under forutsetning av registrert frammøte på 90 % eller mer.

• Undervisningen på Alta folkehøgskole er gratis. Det du betaler for er kost, losji, fellesutgifter og linjeturer. Betalingsplanen står i opptaksbrevet du vil få som søker. Betalingene er fordelt utover hele skoleåret. Vi tar forbehold om større prisendringer fra våre samarbeidspartnere.

Prisene står på skolens side på folkehogskole.no: Velg linje - gå ned på siden og finn “Pris”.

• Det er mulig å søke stipend og lån fra Statens lånekasse på lik linje med studenter på høgskoler og universitet.

Lånekassen oppfordrer alle til å være tidlig ute med søknad om stipend. For å søke stipend og lån, og se oppdaterte tall vedrørende hvilke satser som gjelder, gå inn på lanekassen.

Du kan også kontakte hjemkommune og hjemfylke om kommunale og fylkeskommunale stipend i tillegg til stipend og lån fra Lånekassen.

For utenlandske elever gjelder egne låne- og stipendordninger. Ta kontakt med lånekassen i ditt hjemland.

• Aldersgrensen er 18 år. De fleste elevene er 18-25 år.

Motiverte elever under 18 år kan få elevplass.

• Vi er en folkehøgskole med et åpent og inkluderende fellesskap og rom for alle uansett livssyn. Vi står sammen i ring, likeverdige skulder ved skulder, og kan utveksle erfaringer og meninger i respekt for hverandre.