Aleksander Hansen

Alta folkehøgskole Aleksander Hansen

Hovedlærer jakt og fiske, fellesfag, valgfag

Aleksander er en godhjerta og vassekte Finnmarking. En sanker og fangstmann i både hjerte, kropp, og sjel. Han er oppvokst i Berlevåg, et lite fiskevær som ligger ved kysten i Øst- Finnmark, omtrent så langt nord som man kommer på fastlandet. Her lærer man å leve – med – og av naturen.

Aleksander er en allsidig villmarking og friluftsmann og brenner for faget sitt. I oppveksten har han og familien forpaktet et naturreservat med sankerett på egg og dun. Han er særlig glad i de turene der en kommer tett inn på naturen og vektlegger naturopplevelsene i sine jaktrapporter. I tråd med gode veidemannstradisjoner er fiske, jakt og fangst hans lidenskap og spisskompetanse. Han er også kjent for sitt gode humør og kjappe replikker som sprer latter og god stemning.

Han liker å formidle og lære bort av sine kunnskaper gjennom turer, forelesninger og når han er ansvarlig for jegerprøven. Han instruerer både på skolen og for lokalbefolkningen i Alta, i regi av Alta jeger og fiske forening. Der er han aktiv både i utvalg og på skytebanen.

E-post: aleksander@altafolkehogskole.no

Utdanning/kompetanse