OM SKOLEN

INTERNATLIV

En ting du vil sette pris på er huset der du deler stue og kjøkken med 10-16 andre elever. Dette fellesskapet er et godt utgangspunkt for å bli kjent, sosiale utfordringer og livslange vennskap.

Du kan velge mellom:

• Enkeltrom

• Dobbeltrom med eller uten bad

KJØKKEN

Det er alltid godt å komme hjem til en deilig middag laget av våre dyktige kokker. Maten lages fra bunnen av med de beste råvarer, helst kortreist med potet fra Alta og rein fra Finnmarksvidda eller kveite fra Sørøya.

Maten er velsmakende, variert og sunn. Samme middag får du bare to ganger i løpet av skoleåret!

Hilde kjøkkenleder lager middag

FASILITETER

Du kan trene i gymsalen midt i skolebygget og på treningsrommet, og klatre i buldrerommet og isklatretårnet. Vi har badstu, fotostudio og mørkerom, skibyggingsverksted, sykkelverksted, sløydsal, og Friluftskjelleren med alskens turutstyr du får disponere. Katakomben er vårt stille rom og møtested for tro og ettertanke. Bålstua midt på tunet og flere bålplasser innbyr til gode stunder rundt bålet.

Kart over skoletunet

Rett ved skoletunet har du:

• Skolens hundegård med 50 huskyer, valpekull - til snørekjøring, sledekjøring og ATV-trening

• Fjellet Skoddevarre med fiskevann, småviltjakt, bading, bålturer, skøyter, klatrefelt, gapahuker og Øytun-gamma

• Stisykling hundrevis av km og downhill-løyper

• Altaelva, kanopadling, Sauto - Nord-Europas største canyon, storlaks, ørretfiske, isbading

• Ta på skia på trappa og gå rett ut til 40 km lysløyper, eller på topptur i Skoddevarre

• Villmark med gammel furuskog. Jerv, gaupe og kongeørn ferdes rett forbi skolen. Fra tunet kan du gå 150 km rett linje sørover uten å krysse bilvei!

FELLESSKAP

Høydepunkter gjennom året er elevkveldene på lørdager, der hvert linjefag har ansvar for underholdningen. Noen kvelder får skolen besøk av spennende personligheter og vi får høre reiseskildringer, se bildeshow, bryne meningene våre på hverandre, eller nyte musikalske innslag. Hvert år har vi en Villmarkskveld.

På fritida kan du delta på tallrike aktiviteter som arrangeres av skolen eller elevene selv, idrettsturneringer, åpen scene, kafe, film, Krik og mye annet. Ulike kor og band øver og opptrer.

Katakomben er vårt stille rom og møtested for tro og ettertanke, og vi har tilbud om samtalegrupper der du kan ta opp ting som betyr noe for deg.

ALTA

Nordlysbyen Alta ligger 7 km fra skolen og har det meste:

• 5. største by i Nord-Norge

• Nordlyskatedralen