FRIKJØRING

Uendelige muligheter for fart og spenning, tur- og naturopplevelser. Nordnorsk natur er skapt for ski og stisykkel, surfing og klatring. Bli en ekte frikjører i franske og norske alper. Puddergaranti!

• Linja passer for deg som drømmer om en lang og stabil vinter med mye ski, der du lærer det du trenger for å ferdes sikkert. Og som vil leke og utfordre deg på terrengsykkelen og surfebrettet, i klatring og padling.

Frikjøring er for alle, erfaren som uerfaren. Det viktigste er at du er motivert og liker det vi holder på med. Vi lærer av hverandre og spiller hverandre gode.

• Siden tidenes morgen har lek, utfordring og nysgjerrighet bodd i oss. Lite har forandret seg, bortsett fra utstyret og menneskets mulighet til å realisere eventyrlysten.

På Frikjøring tar vi utgangspunkt i det grunnleggende og bygger på. Terrengsykkel, surfing og ski er utfordrende og moro. Det vekker nysgjerrighet, gir mestring og henter fram det lekne i oss.

“På Frikjøring lærer du ferdighetene og kunnskapen du må inneha for å kalle deg en ekte Frikjører.”

Høst

I påvente av snøen bruker vi terrengsykkelen og surfebrettet for å døyve pudderabstinensene. Terrengsykling er en fantastisk måte og oppleve naturen i Finnmark på. Hva med å leke deg i noen av Norges beste stier? Eller cruise på en bølge i havgapet på en øy lengst nord?

I løpet av høsten skal vi på en lengre tur til Skibotn for å sykle tørre singeltracks i barskog med mektige Lyngsalpene i horisonten. Vi skal surfe på Sørøya og kanopadle karakteristiske Altaelva, klatre inne som ute, utvikle sykkelstier og bygge våre egne ski.

Samtidig som vi utforsker terrenget til fots og på sykkel bruker vi også denne tiden til å kartlegge vinterens muligheter – for plutselig er snøen her!

Vinter og vår

Når snøen endeleg laver ned veileder vi deg innen ulike skiteknikker enten du er nybegynner eller erfaren, telemarker eller alpinist. Telemark har utviklet seg i takt med alpint. Med bedre og mer moderne teknikk og utstyr kan vi utfordre oss i krevende forhold. Vi vil også ta for oss fordeler og ulemper med ulikt skiutstyr, trender, media, ansvar mm.

Aller størst fokus har vi på trygg ferdsel i vinterfjellet. Her vil du oppleve å få mye kompetanse i å ferdes i og lese bratt terreng. Du blir kjent med ulike snøtyper, lærer om faresignaler og hvordan oppdage disse. Gjennom vinteren opparbeider vi kunnskap om snødekket, som er i forandring hele tiden.

Med mange toppturerfaringer i sekken går det mot lysere tider, og i nord ligger snøen til langt ut i mai. Ferskt påfyll av snø kommer også fortsatt, og vi kan kjøre pudder fra fjellet og helt ned til fjorden helt til skoleslutt.

I april gjør vi oss klare for langturen til pudderparadiset ute på den nordnorske kysten. Finnmarksalpene rammer inn en fantastisk langtur og naturopplevelse sammen med frikjøringsgjengen. 10 lange lyse dager med skikjøring og friluftsliv er den perfekte avslutning på et drømmeår i nord.

Frikjørings-elever har fått rykte på seg for å utvikle høye ferdigheter i løpet av vinteren, fordi vi er så mange dager på ski under alle slags forhold. Samtidig vil vi nevne det aller viktigste, det unike samholdet og vennskapene som utvikles av et år sammen på alle de flotte turene våre. Ingenting slår den gode samtalen og stemningen rundt bålet, om det er høst, vinter eller vår.

Utstyr

En liste med utstyrstips finner du her.

I jungelen av merker og modeller av både sykler og ski kan det være vanskelig å orientere seg. Kanskje har du, kanskje må du kjøpe?

Vi anbefaler fulldempet sykkel. Det er ikke en nødvendighet, men et spørsmål om komfort og egenskaper når vi sykler terreng. På frikjøring har vi en utleieflåte av fulldempede sykler som kan leies. Dette er et valgfritt tilbud for de som takker ja til plass før mai.

Du trenger toppturutstyr du kan bruke, av og til så tidlig som sesongstart i oktober. Det finnes like mange meninger om ski som det finnes skikjørere, men mange liker en allroundski som er brukbar i bakken og fin på fjellet. Disse skiene er ofte rundt 100 mm på midten. En gylden regel på lengde er din egen kroppslengde +. Skal du kjøpe ski er det noe vi kan snakke om ved skolestart.