OPPLEV

NORD-NORGE

Har du til gode å utforske noen av de nordnorske perlene? Kanskje har du drømt om å surfe i Lofoten, se nordlyset danse over fjelltoppene på Senja, eller flyte frem på ski over Finnmarksvidda? Da er linja Opplev Nord-Norge perfekt for deg!

• Dersom du har lyst til å leve det gode liv ute på tur, få erfaring og utvikle deg innen friluftsliv, og reise til noen av de vakreste stedene i verden, ta et år på Alta folkehøgskole og Opplev Nord-Norge!

• Gjennom et helt år besøker vi noen av de mest eksotiske stedene i nord, fra Lofoten til ytterst på Finnmarkskysten. Vi lever et allsidig friluftsliv både til fots og på ski, på surfebrettet og i kano.

Høst

På høsten starter vi i den varierte naturen rundt skolen og Alta som innbyr til mange ulike typer turer og aktiviteter, før vi reiser lenger til andre vakre og unike steder i nord. Vi skal padle kano gjennom Nord-Europas største «canyon», Sautso og videre nedover den lakserike Altaelva i nydelige høstfarger!

Du får utvikle klatreteknikken, lære å sikre, og kanskje utfordre høydeskrekken, når vi drar for å buldre på kampesteiner, og klatre i Himmeldalen, Finnmarks største klatrefelt.

Høstfargene i Finnmark viser seg også i det rike utvalget av bær på denne årstiden. Vi drar på bærtur for å plukke molter og andre bær, som vi bruker vi til å lage ulike matretter og produkt.

I de majestetiske Lyngsalpene får du gå på bre på Steindalsbreen, og på topptur til fots mot noen av de storslåtte fjelltoppene på denne halvøya.

Vi besøker både eventyrøya Senja, og den historiske øya Spildra i Troms. Senja innbyr til både vandring, topptur, og hvalsafari. Spildra skjuler bosetting og graver fra steinalderen og vikingtida, og du får bli med på fiskebåt for å prøve å dra i land stortorsken!

Du vil få god erfaring med teltlivets gleder. Vi overnatter i hytter, gammer og under åpen himmel.

I takt med at mørketida gjør seg mer og mer gjeldende, kommer det dansende nordlyset til syne! Vi drar på nordlysjakt for å nyte synet av dette utrolige himmelfenomenet.

I mørketida bruker vi tid inne på skolen, hvor du får lære å lage og reparere eget utstyr. Dette er en del vårt miljøfokus gjennom året.

Vinter og vår

Finnmarksvidda er vår nærmeste nabo, og på vinteren drar vi på skitur med pulk i dette stille og åpne landskapet. Det er magisk å komme fram til ei lun varm hytte etter en dag på ski.

Finnmark er derimot ikke bare store vidder, men også mer alpine fjell. Der kan du få prøve deg på topptur med ski på beina. Du vil oppleve mestringsfølelse av å både komme oppover og nyte utsikten, og av å kjøre nedover i urørt snø. Du vil få grunnleggende opplæring om skred og rutevalg.

På vinteren prøver vi fiskelykken på isen, og du får lære å grave snøhule. Du får erfare hvordan man kan drive et praktisk og behagelig vinterfriluftsliv.

Vårvinteren byr på lange lyse dager, en fantastisk tid på fjellet i nord!

Vi reiser på langtur til langstrakte og majestetiske Lofoten! Her skal vi leve på loffen, og mulighetene er mange. Surfing på Unstad, nyte livet i fjæra, og toppturer i fjellene, er noe av det du får oppleve her.

Utstyr

Her finner du en liste med utstyrstips.