HUNDEKJØRONG

FINNMARKSLØPET

Fra valpetrening og møte med ulven - til skiturer og sledekjøring på den magiske Finnmarksvidda. Mål krefter med den arktiske naturen og la hundenes løpsglede føre deg nærmere din hundekjøringsdrøm.

• Linjen passer for alle som har interesse for hund og friluftsliv, og vil lære å mestre hundekjøring. Vilje og interesse er det viktigste. Det kreves ingen forkunnskaper.

• Hundekjøring - Finnmarksløpet er linja for deg som ønsker et utfordrende friluftsliv kombinert med hund og hundekjøring. Områdene rundt Alta er et eldorado for friluftsliv og her finner du et av de største hundekjørermiljøene i Norge. Naturen er storslagen og spennende, og Finnmarksvidda er som skapt for oss.

Du blir inkludert i en profesjonell konkurransekennel, der lærer og stipendiater deltar i lange sledeløp. Du lærer alt om hundekjøring fra A til Å, fra valp til ferdig sledehund. Du får spesielt ansvar for et valpekull og to-tre av de voksne hundene. Ved årets slutt har du gode forutsetninger og erfaring for å utvikle deg som en god hundekjører og et godt hundemenneske.

Høst

Gjennom høsten har vi fjelltur med kløvhund, vi padler Altaelva, bygger gapahuk og sover under åpen himmel. Hundegården er vårt klasserom og du deltar i og lærer alt om å å drifte en stor kennel.

Gjennom høsten er dere med på barmarkstrening hvor vi har 16 hunder foran firhjulingen. Du lærer om hundens adferd og signaler, hundepsykologi. Ulven, hundens stamfar, møter du “face to face” i PolarPark i indre Troms. I det daglige jobber dere sammen to og to, og har etter turnus ansvar for trening av valpene og foring og stell av alle hundene. All vil få ansvar for planlegging og forberedelse av turer.

Vinter og vår

Når vinteren kommer har vi en grundig opplæring i sledekjøring, og vi starter snørekjøring på ski med hund i beltet så snart vi har gode snøforhold. Etter hvert trener dere valpene på ski. Vinterturene kombinerer vi med hundespann og vandring på ski.

I mars kommer langt over tusen hunder til Alta for å delta i Finnmarksløpet, Europas lengste hundeløp. Du får være med som hjelper og funksjonær, og får oppleve Finnmarks største arrangement på innsiden. Tidligere elever er stadig å finne på startstreken både på Femund- og Finnmarksløpet. Et år på Alta folkehøgskole kan gi muligheter til å bli handler og kennelhjelp i Norge, Sverige, Svalbard, USA og Alaska

På langturen i april får du ansvar for ditt eget hundespann hvor vi drar på tur over Finnmarksvidda med over 120 hunder!

Utstyr

Her er en liste med utstyrstips.

Linja har sleder, seletøy og alt annet hundeutstyr og verktøy som trengs for å drive og vedlikeholde en stor kennel.

Vi bruker fjellskiutstyr, og skiene kan ikke ha stålkanter (eventuelt kan de slipes ned), for å unngå å skade hundene. Linja har smørekoffert med skismøring til bruk for klassen.