VALGFAG

Husky med tunga ute
Terrentsykling single-track
Valgfag isfiske røyefangst

Du får fire ulike valgfag fordelt på sesongene høst, mørketid, vinter og vårvinter. Hvilke valgfag som tilbys aktuelt skoleår finner du på våre nettsider på folkehogskole.no.

FELLESFAG

Førstehjelpskurs
Fellesfag historie
Lære om snø og skred
Villmarkskveld foredrag i gymsalen
  • Alta museum og Kåfjord med helleristninger, krigshistorie, nordlysobservatorium og kobbergruver.

Førstehjelpskurs der du får prøve det du har lært i praksis.

Solidaritetsuke, innsamlingsprosjekt med globalt fokus.

Besøk av Amanda sailing med fokus på miljø og forsøpling av de store verdenshav.

Miljøuke med utstyrsreparasjon og fokus på forbruk og søppelhåndtering i hverdagen.

Soltur når sola gløtter over horisonten i sør etter mørketida.

Samisk seminar der du får lære om samisk kultur og håndtverk (duodji), det blir konsert og besøk av samiske veivisere.

Vinterglede-uke med skredkurs, sikkerhetskurs i vinterfjellet og skikjøring i Sarves alpinanlegg.

Villmarkskveld der du får møte friluftsfolk som inspirerer og deler noe de brenner for.

Når vi har felles temaer og opplegg tar vi utgangspunkt i Alta og Finnmark, og løfter blikket ut over oss selv til hele verden.

FELLES TURER

Skolens felles overnattingsturer er alltid et høydepunkt og en flott mulighet til å bli kjent med alle elevene på skolen.

• Bli kjent-turen til skolens hytte på Orros på Finnmarksvidda er starten på mange fantastiske opplevelser, erfaringer og vennskap

• Utpå høsten planlegger alle elevene i grupper på 3-5 egen tur. Det er lærerikt å samarbeide med medelever om å gjennomføre turen og dele gleder og utfordringer sammen.

• Skoleturen Opplev Øst-Finnmark er en innholdsrik uke, en smak av livet på Norges yttergrenser, i Berlevåg mot nord og Pasvik i øst. Vi får også lære om det som skjedde under andre verdenskrig, og bli kjent med den finske bygda Bugøynes.

• I vintergledeuka i februar drar hele skolen til fjellområdet Sarves på dagstur med fokus på skred og veivalg. Alle møtes i alpinanlegget i Alta, der vi får middag, overnatter, kjører på ski og nyter vinterlivet ute.

• Finnmarksløpet tett på, der verdens beste hundekjørere konkurrerer. Vi hjelper til på start og sjekkpunkt. De som ønsker det kan dra videre på eget eventyr siste halvdel av uka.

• Det gode viddeliv på Finnmarksvidda, vintertur til skolens hytte med ski, hunder og isfiske.

• Vårtur til Jøkelfjorden i Nord-Troms der vi nyter livet sammen i fjæra, og du kan velge båttur, fisking, topptur på ski, hundekjøring, havkajakk og andre aktiviteter

UNDER EN ÅPEN HIMMEL

Alta folkehøgskole er en kristen folkehøgskole med et åpent og inkluderende fellesskap og rom for alle uansett bakgrunn, meninger og livssyn. Det er naturlig for oss å ta opp aktuelle temaer “Under en åpen himmel” der tro og tvil settes i fokus. Vi ønsker å skape en arena for dialog der vi møter hverandre med respekt og nysgjerrighet.

• Påskevandring og påskemåltid

• Bibeltimer

• Bibel- og samtalegrupper

• Solidaritetsaksjon