ARKTISK NATUR

Alta Folkehøgskole har trolig verdens vakreste og mest storslåtte “skolegård”. Folkehøgskolen ligger i et enestående friluftsliveldorado, omgitt av mektige arktiske naturområder.

I sør har vi Finnmarksvidda med endeløse vidder. I nord har vi alpine tinder, store breer og hav som slår over klippene. Fjordene tar deg inn mot frodige daler og skoger. Her har vi naturen og dyrelivet tett på. Det gir oss uendelige muligheter!

Fra naturen sin side ligger alt til rette for å leve ut vår spesialitet - det arktiske villmarkslivet, i videste forstand. Hos oss finner du et bredt spekter av linjer, som alle har dette til felles. På Alta Folkehøgskole får du utvikle deg sammen med andre, i og nær den arktiske naturen.

KLIMA

Alta ligger innerst i Altafjorden og har et stabilt klima. Takket være Golfstrømmen er temperaturene langt høyere enn man kan forvente så langt nord. Luftfuktigheten er lav, og det gjør at -10°C ikke føles så kaldt.

Årstidene veksler med store kontraster. Om sommeren lyser midattsola døgnet rundt og naturen er på høygir. Høsten er intens vakker og fargerik. I mørketida gløder blåtimen hele dagen og nordlyset danser. Mørketidslyset gjør at “fargetida” er et bedre navn på disse stemningsfulle to månedene. Her nord får du skikkelig vinter. Snøen legger seg i november og blir. Og når våren kommer er det som en eksplosjon av liv.

VISSTE DU AT…