CIRCUM POLAR FINNMARK

Følg villmarksdrømmen! Circum Polar Finnmark er halvårskurset for deg med en eventyrer i magen! Opplev storslått nordisk natur gjennom et allsidig friluftsliv der turene spenner fra vill kystnatur til innlandets dype skoger og elver. Høstingstradisjon og langturkompetanse står sentralt på dette kurset, og vi ferdes både til fots og med packraft/kano og båt. Villmarkingen Jens Kvernmo blir med på tur, og deler mange gode tips for et liv i naturen.

• Du må være over 18 år og kunne dokumentere minimum 1 år på folkehøgskole eller høgskole/universitet med friluftsliv, eller ha tilsvarende kompetanse.

• På Circum Polar Finnmark vil du få mye og allsidig friluftslivserfaring. Det blir mer enn 60 netter i sovepose, avbrutt av kortere opphold på Alta folkehøgskole.

Vi starter turlivet i august med sommerlige omgivelser i Kongsfjorden i Øst-Finnmark. Her skal vi «leve av landet» med seljakt, laksefiske, havfiske, og ikke minst - dykking etter havets delikatesse, kongekrabbe. Det blir mange lekre måltider du får lære å tilberede. Gjennom tradisjonelt kystliv kjenner vi på rikdommen havet gir.

Etter at myggen har takket for seg, lokker den nordiske villmarksdrømmen oss opp i fjell og inn på vidda. I 4-6 uker ferdes vi gjennom urørt natur her nord. Med tursekk og packraft ferdes vi gjennom ett av de største villmarksområdene vi har i Skandinavia. Vi sanker, fisker og jakter maten underveis, og har bær, urter, fisk, ryper og ender på menyen. Kanskje klarer du å skaffe storfuglkjøtt til gryta også. Lær turtriks og få tips om villmarkskost av selveste villmarkens sønn, Jens Kvernmo som blir med oss på tur.

Utpå høsten er det selvstudietid og da bestemmer du selv hvilket villmarkseventyr du ønsker å gjennomføre. Hva med vandring gjennom ødemark i Sarek nasjonalpark, fra gamme til gamme på Ifjordfjellet, toppjakt i Anarjohka, eller kanskje du ønsker å dra til Svalbard? Mulighetene er mange!

I november legger vi av gårde på vår siste fellestur – en mørketidstur på vidda. Vi etablerer vår villmarkscamp i en bortgjemt fjelldal. I beste Ingstad-stil lever vi av landet med garnfiske under isen og snarefangst på ryper. Denne turen avsluttes med villmarksfest i campen der menyen er egenskaffet mat og nordlyset står for sceneshowet!

Andre momenter i halvårskurset:

• Grundig kurs i fjellmedisin (førstehjelps kurs)

• Film- og fotokurs. Både Jens og lærer Lars har gode tips og triks til film og foto. Vi vil gi gode råd til salg av artikkel til tidsskrift, eller salg av filmstoff til media. Kanskje kan du på denne måten tjene inn deler av kursavgiften.

Utstyr

Du må ha fjellskiutstyr. Det er en fordel å ha eget fiskeutstyr for ferskvann og egen hagle (og jegerprøven). Skolen har telt, kano, primus og diverse felles friluftsutstyr.

Se denne lista med utstyrstips til helårselevene på Alta fhs.

LÆRERNE

LARS KREMPIG