Harald Tunheim

Alta folkehøgskole Harald Tunheim

Hovedlærer Hundekjøring, fellesfag, valgfag

Harald er en av de mest erfarne lærerne innen hundekjøring i Norge. Hans kennel med omkring 70 huskier ligger like ved skolen. Iditarod, verden lengste hundeløp, har han fullført 3 ganger. Finnmarksløpet har Harald fullført 23 ganger. Åpen klasse i Finnmarksløpet vant han i 1996, 1997, 1998, 2006 og 2008 (den lengste distansen). Begrenset klasse vant han i 2018 og han ble verdensmester i 2023. Dermed er han den eneste som har vunnet Finnmarksløpet over fire tiår. Harald er en ettertraktet foredragsholder hvor han formidler spenningen med friluftsliv og langdistanseløp.

Harald har stor interesse for naturen og alt som lever der – insekter, fugler, dyr og planter. Mange av Finnmarks elver har han utforsket med kano og fiskestang. I august jakter han på moltebær. Han har besøkt de fleste nasjonalparker i Norge og er den som har flest hundespann-bestigninger av fjell i Finnmark. Han har vært på turer i Alaska, USA, Svalbard, Island, Korea og rundt i Europa. Harald driver enkeptpersonforetaket North Cape Huskies og tar oppdrag med hundekjøring for enkeltpersoner og grupper i samarbeid med andre lokale turoperatører.

Epost: harald@altafolkehogskole.no

Nettside: https://tunheim.no

Utdanning/kompetanse

• Friluftslivslærer på Øytun/Alta folkehøgskole 1985-