Lars Krempig

Alta folkehøgskole Lars Krempig storørret

Hovedlærer Arktis, fellesfag, valgfag

Lars er en skikkelig villmarking. Slik blir man av å vokse opp i ei lita fjellbygd på Voss. Her i Alta stortrives Lars, og elsker å formidle det gode liv ute på korte og lengre turer. Han har stor erfaring med lange turer på Nordkalotten, Svalbard, Grønland og Alaska. Lars er en allsidig friluftsmann som har egne polarhunder og er en ivrig jeger og fisker.

Han er medlem av Norske Naturfotografer og omtales som en av Norges fremste naturfotografer. Han leverer artikler og bilder til diverse tidsskrifter i både inn- og utland. Han har gitt ut tre bøker: ”Jakten på Fjellrypa” , ”FRI – friår, friluftsliv, friluftsbarn” og ”På ville veier – friluftsgleder i Finnmark”.

Lars har de siste åra også jobbet mye med film. Sammen med sin familie har han produsert tre sesonger med serien ”Villmarksbarna” for NRK-Super. Familien til Lars ble kåret som ”Årets Villmarking 2015” og fikk også tildelt prisen ”Årets Fjellgeit” på Fjellfestivalen i 2015.

Lars jobber mye med store rovdyr i Vest Finnmark. Ellers sies det at Lars er en svært livlig og litt sprø type med masse humor og sprell på lur.

Epost: lars@altafolkehogskole.no

Nettside: http://krempig.no

Motto: “Det nytter ikke stresse!”

Utdanning/kompetanse

• Lærer på Øytun/Alta folkehøgskole 1997-

• Lærer på Folkehøgskolen 69 grader nord 1995-1997

• Utmarksforvaltning, Høgskolen i Hedmark 3 år